Harjun yhteiskoulu

TIETOA
Sotavuodet 1939–1945 merkitsivät Tampereelle noin 9000 hengen ylimääräistä väestönlisäystä. Myös maan sisäinen muuttoliike koitui Tampereen hyödyksi. Kun alueliitokset ja 1940-luvulla kasvanut syntyvyys lisäsivät väkilukua, oli koululaitos aivan uudessa tilanteessa.

Lukuvuodella 1937-38 Tampereen oppikouluissa oli 2418 oppilasta. Lukuvuodelle 1955-56 mennessä oppilasmäärä oli kaksinkertaistunut 5344 oppilaaseen. Tampereen lyseon valmistuttua vuonna 1935, ei oppilaspaikka-tilanteessa ollut tapahtunut olennaisia muutoksia. Vuonna 1952 valmistunut Kalevan lukio ei myöskään poistanut oppilaspaikkapulaa. Tästä syystä läntisissä kaupunginosissa Harjun alueella aktivoiduttiin perustamaan oppikoulu.

Harjun alueelle päätettiin perustaa toimikunta, joka valmisteli perustavan kokouksen koollekutsumisen. Tampereen läntisten alueiden asukkaille jaettiin jokaiseen kotiin julistus. Palautuspäivään mennessä oli 205 lapsen huoltajaa ilmoittanut myönteisen kannan. Talvisodan hengessä päätettiin perustaa kannatusyhdistys ja osallistujien keskuudesta valittiin toimikunta, jonka tehtäväksi annettiin perustaa yksityinen oppikoulu ja samalla päätettiin, että koulun toiminta tulisi käynnistää heti seuraavan lukukauden alussa eli syksyllä 1956.

Harjun yhteiskoulu aloitti toimintansa Harjun koulun tiloissa päätöksen mukaisesti. Vielä samana syksynä pidetyssä kannatusyhdistyksen kokouksessa päätettiin rakentaa oma koulutalo, joka rakennettiin Thunebergin perikunnan lahjoittamalle tontille Vaakkolammin rantaan. Rakennustyöt etenivät niin, että syyslukukausi 1958 päästiin aloittamaan uuden koulurakennuksen tiloissa.
Harjun yhteiskoulua laajennettiin ensin 1973 ja sitten 1995. Vuonna 1976 koulusta tuli Kaarilan yläaste ja Kaarilan lukio. Lukio yhdistyi Tammerkosken lukion kanssa v. 2012. Kaarilan kouluun jäi tällöin Kaarilan yläkoulu ja alakoulun luokat 5.-6. Kaarilassa opiskeli v. 2020-2022 Pispalan koulun kunnostuksen ajan myös Pispalan alakoululaisia.
Kuvassa on Harjun yhteiskoulu valmistumisvuonnaan 1958. Kuva Epilä-seura ry.