Gaddin kappeli

TIETOA
Epilän alueen varhaisia vaikuttajia olivat lautamiehet eli käräjäoikeuden jäsenet Olavi Karoilainen Kaarilasta, Pietari Tohlopintha Tohlopista ja Heikki Villinen Villilästä. Eräomistajana tunnettiin Nicolaus Vakonyn Vaakkolasta. Harjun jakokunnan kylien asukkaat tulivat hyvin toimeen, sillä käytössä oli viljavat pellot, kalaiset vesistöt ja runsaat metsästysmaastot.

Isoviha (1713–1721) eli suuren Pohjan sodan aikainen Venäjän miehitys Suomessa sekoitti myös Harjun jakokunnan järjestyksen, sillä ainakin osa asukkaista pakeni venäläisiä. Isovihan jälkeen Kaarilan ja Raholan omistajaksi tuli kruununvouti Jacob Gadd. Jacob Gaddin jälkeen isäntänä jatkoi poika Pehr Adrian Gadd, joka tunnettiin arvostettuna luonnontutkijana, taloustieteilijänä ja kemistinä. Hän eteni Suomen ensimmäiseksi kemian professoriksi 1761.

Pehr Adrian Gadd toi maailmalta Kaarilaan useita uusia kasveja viljeltäväksi. Tunnetuin niistä lienee Epilän seutua keväisin kaunistava keltainen Jalokiurunkannus.

Kuvassa on Gaddin ajoilta säilynyt hautakarmi, joka rakennettiin 1780-luvulla. Karmi on Tampereen toiseksi vanhin rakennus ja se sijaitsee aivan Harjun koulun vieressä. Sinne on tiettävästi haudattu 28 kaarilalaista.
Kuva: Epilä-seura ry.