Seuran historia

Epilä-seuran historia

Epilä-seura puolustaa omaleimaisuutta.

Epilään perustettiin syksyllä 1929 Epilän seurustelukerho r.y., jonka tarkoitus oli valmistaa jäsenilleen tilaisuus seurusteluun sekä tutustuttaa heitä henkisiin rientoihin ja ajatusmaailmaan järjestämällä ohjelmallisia illanviettoja jäsenten kesken laulun, lausunnan ja vapaan keskustelun kehittämiseksi. Seurustelukerhoon hyväksyttiin jäseneksi vain niitä, joiden katsantokanta oli porvarillinen.

Seurustelukerhon perinteitä jatkamaan perustettiin 1982 Epilä-seura ry. Poliittisesti sitoutumattoman Epilä-seuran tarkoituksena on vaalia alueen omaleimaisuutta ja edistää alueen viihtyisyyttä. Tarkoituksena on lisäksi ollut toimia yhdyssiteenä Epilän asukkaiden ja eri yhteisöjen välillä.

Epilä-seuran yksi tärkeimmistä tehtävistä on ollut muistojen tallentaminen. Tätä tehtävää on toteutettu keräämällä valokuvia ja vanhoja tarinoita. Näitä muistoja on kertynyt niin runsaasti, että niistä voitiin koota Epilä-seuran ensimmäinen julkaisu 1989 ilmestynyt valokuvateos EPILÄ EILEN. Saamansa suosion vuoksi siitä otettiin uusintapainos muutamaa vuotta myöhemmin. Vuonna 1991 ilmestyi seuran toinen julkaisu ELÄKÖÖN EPILÄ, jossa kerrotaan vanhoja tarinoita epiläläisistä ja Epilän vaiheista. Vuonna 2008 ilmestyi seuran julkaisemana kolmas teos WINTERIN MUTKAN TARINOITA, joka sisältää historiaa, tarinoita ja kuvia Epilästä.