Wäinö Paunu

TIETOA
Merkittävä maamerkki Pispalan valtatien tuntumassa ja Pispalan valtatiellä olivat Paunun tallit.

Wäinö Paunu oli hevosajuriliikkeen omistajan poika ja hän aloitti henkilöliikenteen linja-autolla Tampereelta Epilään vappuna 1926. Wäinö Paunun liikeidea tuotti tulosta ja Paunun toiminta laajeni. Linja-autoliikenne Nokialle aloitettiin v. 1927 ja Jyväskylään v. 1929. Autojen lisääntyessä myös autojen säilytys- ja huoltotarve lisääntyi. Tämän seurauksena Paunu osti kiinteistön Pispalan valtatieltä ja rakennutti vielä viereen uuden tiilisen autokorjaamorakennuksen, johon voitiin sijoittaa 16 autoa. Tästä syntyivät legendaariset Paunun tallit Epilään.

Toisessa kuvassa on Paunun bussi Winterin mutkassa 1930-luvulla. Viitassa näytettiin suunnat Turkuun, Vaasaan ja Tampereella. Kun Vaasan reitti suljettiin 1950-luvulla, jäi jäljelle kaarros, joka nykyisin paremmin tunnetaan Winterin mutkana.
Kuvat: Epilä-seura ry.